ورزش لیوان چینی محدودیت سنی ندارد با این حال اگر تمرکز بر روی دانشآموزان و بهبود عملکرد آنان باشد، این ورزش به دانشآموزان کمک میکند که مهارت خود را گسترش دهند و عملکرد هر دو سوی بدنشان را برابر کنند. با افزایش مهارت یک دانشآموز درصد بیشتری از سمت راست مغزش را که خانهی هشیاری، تمرکز، خلاقیت و ریتم دست است به کار میافتد. لیوان چینی کمک میکند که مغز برای ورزش و سایر فعالیتهایی که از هر دو دست برای انجام آن استفاده میشود تعلیم داده شود، برای مثال نواختن یک آلت موسیقی یا استفاده از کامپیوتر.
در ورزش لیوان چینی استفاده از هر دو دست همراه با رشد روانی مغز، بالانس بیشتری از ترکیب هر دو قسمت مغز ایجاد میکند. مطالعات نشان داده است که مردمی که قادرند دوگانه کار کنند از نظر احساسی استقلال بیشتری دارند، بیشتر مصمم هستند و بیشتر با موقعیت کنار میآیند و بیشتر قادرند مشکلات را بدون تسلیم شدن حل کنند.در نتیجه لیوان چینی ورزشی تک بعدی نیست که تنها مهارتهای مهم فیزیکی را تقویت کند، همانند هماهنگی بین چشم و دست و افزایش سرعت و تمرکز بلکه اعتماد به نفس، کار گروهی، روحیه ورزشکارانه را نیز تقویت خواهد کرد.
نتایج مطالعات دانشگاهی

یکی از مهمترین مزایای این ورزش افزایش هماهنگی بین دست و چشم میباشد و طی مطالعاتی که در دانشگاه ویسکانسین امریکا توسط دکتر برایان آدرمن صورت پذیرفته است.نتایج مطالعه بیانگر این مطلب است که لیوان چینی همکاری بین دست و چشم و عصب و عضله را بهبود میبخشد و زمان واکنش را تا ۳۰ درصد بالا میبرد و به عنوان فعالیتی برای اندازهگیری تأثیر بازخورد و انگیزش استفاده میشود. این ورزش توجه کشورهایی از جمله امریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، آلمان و انگلیس را به خود جلب کرده است. طبق تحقیقاتی که در کشور ایالات متحده تاکنون در خصوص ورزش لیوان چینی انجام شده، در آخرین مطالعات دکتر ملانی هارت، فعالیت الکتریکی هر دو قسمت مغز را مورد آزمایش قرار داده و بر تأثیر ورزش لیوان چینی بر عملکرد هر دو قسمت مغز صحه میگذارد.
فواید عام ورزش لیوان چینی
سایت جهانی ورزش لیوان چینی موارد زیر را به عنوان فواید کلی این ورزش معرفی نموده است که عبارتند از:
- تناسب اندام
- احترام به خود و افزایش اعتماد به نفس
- ارتباط و هماهنگی دست و چشم
تناسب اندام
لیوان چینی ورزشی است که بر مبنای آن هر بچهای با هر سابقه و هر توانایی میتواند انجام دهد. برای ورزشکار و غیر ورزشکار به یک شکل بوده و میتواند باعث پیشرفت در تناسب اندام و بهبود عملکرد مغزی شود. لیوان چینی همچنین به تناسب اندام چشم کمک میکند.کارشناسان تربیت بدنی راهی برای قدرت بخشیدن به ماهیچههای چشم پیدا کردند. تمرینهای چیدمان در ورزش لیوان چینی، فعالیتهای جهتیابی و بعضی بازیها ماهیچههای چشم را تمرین میدهد و چشمها را برای خواندن آماده میکند و در نتیجه وقتی حسهای بیشتری درگیر شود، مغز بهتر کار میکند.
احترام به خود و افزایش اعتماد به نفس
با تمرین و تسلط بر ورزش لیوان چینی بچههای غیر ورزشکار میتوانند با ورزشکارها رقابت تن به تن داشته باشند. در نتیجه میتواند احترام به خود و اعتماد به نفس آنان را نیز افزایش دهد و بچههای غیر ورزشکار را برای این که سختتر کار کنند، تشویق کند.با شرکت کردن در مسابقات آنان را به هیجان و نشاط فراخواند و این خود یک برد محسوب میشود.
ارتباط و هماهنگی دست و چشم
لیوان چینی اخیراً توسط برنامههای تربیت بدنی برای افزایش مهارتهایی مانند همکاری دست و چشم و سرعت و تمرکز انجام شده است و دراین زمینه تحقیقاتی با دانشآموزان انجام پذیرفته و نشان داده شده است که لیوان چینی بسیار در افزایش همکاری میان دست و چشم و زمان عکسالعمل مؤثر است.
در نتیجه لیوان چینی همکاری بین دست و چشم را بهبود میبخشد و زمان واکنش را تا ۳۰ درصد بالا میبرد.
فواید لیوان چینی برای دانشآموزان
- استفاده از هر دو نیم کرۀ مغز و بدن به طور همزمان.
- افزایش اعتماد به نفس ( مؤثر در بهبود اختلال خواندن و لب اهیانه)
- افزایش و ایجاد روحیه کار گروهی ( مؤثر در کارکرد لب اهیانه)
- تقویت قوه تجسم فضایی (مؤثر دربهبود اختلال ریاضی)
- تقویت قوه حسی و حرکتی ( مؤثر در کارکرد لب پیشانی)
- تقویت قوه تشخیص و تمیز و تعمیم پذیری (مؤثر در کارکرد لب اهیانه)
- بهبود اختلال خواندن ( مؤثر در به کارگیری نیمکره چپ مغز)
- بهبود اختلالات دیکتهنویسی (مؤثر در به کارگیری نیمکره چپ مغز)
- بهبود اختلالات ریاضی ( مؤثر در بهبود قوه تجسم فضایی)
- هماهنگی دست و چشم وعصب و عضله (مؤثر در کارکرد لب پیشانی)
فواید ورزش لیوان چینی به عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای دانشآموزان
- بهبود در اختلال خواندن
- بهبود در اختلال دیکتهنویسی
- بهبود در اختلال ریاضی
بهبود در اختلال ریاضی

در این نوع اختلال دانشآموز بیشتر در قوۀ تجسم فضایی و ایجاد تمرکز مشکل دارد که لیوان چینی تأثیر فراوانی در تقویت قوۀ تجسم فضایی و افزایش تمرکز دانشآموز دارد. زیرا با چیدن لیوانها بر روی یکدیگر در واقع دانشآموز از هر دو نیم کرۀ مغز و بدنش استفاده میکند و در عین حال سعی میکند لیوانها را درست روی یکدیگر بچیند تا به شکل مطلوب دست یابد.
بهبود در اختلال دیکتهنویسی
در این فعالیت کمک آموزشی قوانینی وجود دارد که باعث بهبود اختلال دیکتهنویسی میشود. ما در این جا به علل اختلال دیکتهنویسی و قوانین و فعالیتهایی که در این بازی باعث بهبود این اختلال میشود اشاره میکنیم.
علل اختلال در دیکتهنویسی عبارتند از:
- کج نویسی بیش از حد
- راست نویسی بیش از حد
- پر فشار نوشتن
- کم رنگ نویسی بیش از حد
- زاویه دار نویسی بیش از حد
- نامرتب نویسی بیش از حد
- فاصله گذاری بیش از حد
برخی قوانین مؤثر این ورزش در بهبود این علائم
طرز چیدمان جهانی این لیوانها به این صورت میباشد که فرد روبروی لیوانها (۶ تایی) قرار دارد و همین امر باعث ایجاد نقطه ثقل بدن میشود و طی چیدن و جمع کردن لیوانها فقط دستها و بازوها حرکت میکنند و شانهها نباید حرکت کند زیرا در غیر این صورت بدن از نقطه ثقل خود خارج شده و دیگر هر دو نیمکره همزمان فعالیت نمیکند. در این بازی بازوها به فاصله ۱۰ سانتیمتری از بدن باید قرار داشته و دستها نباید روی میز باشند. در این بازی باید لیوانها به ترتیب و در یک امتداد چیده و جمع شوند.
تقویت قوۀ حسی در ناحیه سر انگشتان و تنظیم فشار بر روی لیوان. زیرا اگر فرد لیوان را سفت یا شل دست بگیرد در بازی دچار مشکل میشود و این امر بر درست دست گرفتن مداد بسیار مؤثر است. الگوی مناسب نشستن و ایستادن پشت میز را آموزش میدهد زیرا فرد در حین بازی نمیتواند جای خود را تغییر داده و باید طوری بنشیند که تسلط کافی داشته باشد.
فواید ورزش لیوان چینی برای بزرگسالان و سالمندان

در این ورزش از هر دو دست به طور همزمان استفاده می شود که همین امر باعث استفاده همزمان از هر دو نیم کره مغز شده و به واسطۀ انجام همین چند فعالیت ساده میتوان از بیماری پارکینسون و آلزایمر پیشگیری کرد و هم چنین به موجب قانونمند و منسجم بودن حرکات هر دو دست در این ورزش در مواردی باعث بهبود آلزایمر و پارکینسون شده است.
لیوان چینی در مهدهای کودک
کودک برای شناسایی و اکتشاف محیط اطراف خود دست به فعالیتهایی میزند که ما به اصطلاح به اینگونه فعالیتها بازی میگوییم و انجام بازی مناسبی مانند لیوان چینی باعث جهش سنی چندین ساله در کودک میشود. در واقع کودک با انجام بازی بخش اعظم نیازهای خود را برطرف میکند و ما با انجام این بازی سعی در برطرف کردن نیازهای اساسی کودکان را داریم. این بازی باعث رشد فکری، ذهنی و تقویت فعالیتهای حسی حرکتی کودک شده و هماهنگی دست و چشم، انطباق چشمها، هماهنگی عصب و عضله و استفاده از هر دو نیم کره مغز را نیز در پی دارد.
منبع: www.ucmas.ir
۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
با سلام ، صبحتون بخیر ، احسنت به انتخاب شایسته وارزشمندتون، خیلی عالی بود لذت بردم واستفاده مفید کردم با اجازه ی استاد بزرگوارم