logo_300x86
صفحه اصلیفروشگاهحساب کاربریتماس با ما
  • آخرین اخبار
    • مکعب روبیک
    • دومینو تاپلینگ
    • اریگامی
    • لیوان چینی
  • مکعب روبیک
    • مکعب ۳×۳×۳
    • مکعب ۲×۲×۲
    • حل با کمترین حرکات
    • اسکوئر۱
  • دومینو تاپلینگ
  • روب گلدبرگ
  • لیوان چینی
  • اریگامی
  • سایر بازی‌های فکری
    • ریورسی (اتللو)
  • فیلم
محصول با موفقیت به سبد خرید شما اضافه شد

راهنمای استراتژی‌های بازی ریورسی و ریورسی معکوس – قسمت دوم

۳۰ شهریور, ۱۳۹۶آموزش, ریورسی (اتللو), سایر بازی های فکریبدون دیدگاهAdmin

در بخش راهنمای استراتژی‌های بازی ریورسی و ریورسی معکوس – قسمت اول برخی از تکنیک‌هایی که در بازی اتللو وجود دارد را مشاهده کردیم. حال توجه شما را به چند تکنیک دیگر جلب می‌نماییم.

مرزها

ریوسی

ریورسی معکوس

هر حرکت باید در یک مربع خالی به صورتی انجام شود که در کنار مهرۀ رقیب قرار گرفته و حداقل یکی از آنها را بچرخاند. مهره‌هایی که در همسایگی آنها مربعی خالی وجود داشته باشد به گونه‌ای که نتوان به آنها مهره‌های داخلی گفت در مرزها قرار دارند.

داشتن مهره‌های مرزی بیشتر برای شما یعنی داشتن انتخاب‌های بیشتر برای رقیبتان و به همین ترتیب داشتن مهره‌های مرزی کمتر باعث می‌شود حرکت‌های مجاز بیشتری داشته باشید.

روشن است که به حداقل رساندن مهره‌های مرزی کلید پیروزی در مسابقه و داشتن تحرک بیشتر است. در شکل ۱۱ اگر مشکی در a6 بازی کند ۳ مهره چرخش خواهند کرد (نسبت به f7 تنها یک مهره خواهد چرخید) به گونه‌ای که مهره‌های مرزی در حداقل باقی می‌مانند. حرکتی مانند این که هیچ کدام از مهره‌های مرزی را نمی‌چرخاند «حرکت ساکت» نامیده می‌شود و اغلب نشان‌دهندۀ یک بازی خوب است. این نشان‌دهنده استراتژی تبخیر را است که در آن سعی می‌کنید مهره‌های مرزی خود را تبخیر کنید در حالی که نگران مجموع تعداد مهره‌های چرخیده در هر نوبت نیستید.

نگه داشتن مجموعۀ کوچکی از مهره‌های مرزی فقط تا جایی مفید خواهد بود که یک بازی منظم انجام شود به گونه‌ای که تحرک نسبی شما را افزایش دهد.
 










شکل۱۱. نوبت مشکی است.

 

تلۀ استونر

ریوسی

ریورسی معکوس

تلۀ استونر (برگرفته از نام جان استونر John Stoner) نوع خاصی از گرفتن اجباری گوشه با استفاده از موقعیت یک لبۀ ضعیف می‌باشد که شامل لبه‌ای است که مربع C را اشغال کرده است.

مهاجم ابتدا کنترل روی قطر را با بازی کردن در مربع X به دست می‌آورد (یعنی تمام مهره‌های آن قطر را می‌گیرد)، سپس به لبۀ ضعیف رقیب حمله می‌کند، به این صورت که آن را برای گرفتن یک گوشه تهدید می‌کند. رقیب نمی‌تواند با پس گرفتن لبه واکنش نشان دهد زیرا این حرکت باعث چرخیدن مربع X که در حرکت قبل بازی شده می‌شود و دسترسی به گوشۀ دیگر را برای رقیب محیا می‌کند.

به هر حال هر واکنشی که مدافع انجام دهد سبب می‌شود مهاجم دست‌کم یک گوشه به همراه تعدادی مهره‌ی با ثبات را به دست آورد.

در شکل ۱۲ سفید در b7 بازی کرده و سپس در حرکت بعد با بازی در d8 حریف را تهدید می‌کند. با نگاه به شکل ۱۳ می‌بینیم که مشکی نمی‌تواند با بازی در d8 جلوی دسترسی حریف به آن را بگیرد زیرا سفید خواهد توانست به h8 دست یابد. مشکی هر جای دیگری را که انتخاب کند سفید قادر است در حرکت بعد در d8 بازی کرده و گوشۀ h8 را در ادامه تهدید کند. اگر مشکی در b8 بازی کند تا لبۀ جنوبی را حفظ کند آنگاه b7 خواهد چرخید و در نتیجه سفید به a8 دسترسی یافته که سپس می‌تواند سبب شود تمام لبه‌های جنوبی را بگیرد.

زمانی که این تله ایجاد شده باشد بهترین چیزی که برای مشکی وجود دارد این است امیدوار باشد بتواند در عوض از دست دادن گوشۀ h8 گوشۀ a8 را تصاحب کند.










شکل۱۲. نوبت سفید است.










شکل۱۳. بعد از حرکت تهدیدآمیز سفید در d8 نوبت حرکت مشکی خواهد بود.

نکته: مهرۀ مشکی در b5 تضمین می‌کند که مشکی نتواند به راحتی با قرار دادن در b8 پاسخی به d8 بدهد. همچنین اگر سفید روی قطر کنترل کامل نداشته باشد تله با شکست روبه‌رو خواهد شد. به طوری که اگر مشکی بتواند در a8 بازی کند و سپس با گرفتن d8 توسط سفید می‌تواند b8 را گرفته و لبۀ جنوبی را تصاحب کند. در این صورت لازم است سفید به مریع d8 دسترسی داشته باشد.

مشابه‌ترین حالتی که شاید بتوان برای این تله در ریورسی معکوس در نظر گرفت موقعیتی است که در شکل ۱۴ مشاهده می‌کنید.

سفید در d8 بازی می‌کند تا دست‌کم به یک مربع C دست یابد به این امید که با داشتن دسترسی به آن، در ادامۀ بازی مشکی وادار به گرفتن لبه شود. پاسخ مشکی در e8 سبب چرخیدن f7 شده و دسترسی سفید به g7 را فراهم کرده و فرصت گرفتن تمام لبه‌های جنوبی را ایجاد می‌کند.










شکل۱۴.

 

پاریته

ریوسی

ریورسی معکوس

بازیکنی که آخرین حرکت را انجام می‌دهد (معمولاً سفید) از یک مزیت برخوردار است که تمام مهره‌هایی را که می‌چرخاند دیگر تغییر نخواهند کرد. این یک پاریتۀ عمومی است. در اواخر بازی نواحی متمایز از یکدیگری با تعداد مربع‌های خالی زوج یا فرد وجود خواهند داشت، معمولاً گذاشتن آخرین مهره در هر ناحیه نتایج بهتری را حاصل می‌کند.

به طور کلی از بازی کردن در نواحی با پاریته محلی زوج (تعداد مربع‌های خالی زوج) پرهیز کنید و در نواحی با پاریته فرد بازی کنید.

شکل ۱۵ سه ناحیه با ۱، ۲ و ۳ مربع را نشان می‌دهد. سفید نمی‌تواند در g8 بازی کند. بهترین حرکت برای مشکی g2 می‌باشد زیرا ناحیه‌ای با پاریته فرد است و برای سفید دو ناحیه با پاریته زوج باقی می‌گذارد. با گذاشتن سفید در همان ناحیه و نگه‌داشتن g8 برای آخرین حرکت مشکی موفق می‌شود بازی را با نتیجه ۳۶-۲۸ ببرد. اگر مشکی در حرکت اول اشتباه کند سفید می‌تواند با نتیجه ۳۹-۲۵ برنده شود.

اگر بتوانید در اواخر بازی حریف را مجبور کنید در هر ناحیه آخرین مهره را قرار دهد آنگاه این نیز می‌تواند به نفع شما باشد. بنابراین ایجاد نواحی فرد با استفاده از نواحی زوج سودمند بوده و بازی در نواحی زوج نسبت به نواحی فرد برتری دارد.

در شکل ۱۵ باید در a2 بازی کنیم تا سفید مجبور شود یا لبه غربی را بگیرد و یا شروع به بازی در گوشه شمال شرقی کند که در هر دو حالت سفید بازنده خواهد شد.

شکل ۵ موقعیتی با ۴ ناحیه جداگانه را نشان می‌دهد که تنها مشکی می‌تواند در آنها بازی کند و شکست اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. یک روش سودمند این است که تلاش کنیم به گونه‌ای بازی را به پایان ببریم که در ۲ یا ۳ حرکت آخر حریف مجبور شود در مناطقی بازی کند که شما هیچ حرکت مجازی نداشته باشید.










شکل۱۵. نوبت مشکی است.

 

شروع‌ها

به راحتی امکان دارد در چند حرکت ابتدایی کنترل روی بازی از دست برود. انجام حرکت اشتباه حریف را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های شما را محدود کند تا آن گونه که می‌خواهد بازی کنید. اگر چه مفاهیم شرح داده شده در بالا می‌تواند شما را جهت انجام حرکات شروع کننده مناسب راهنمایی کند، اما دیدن بعضی شروع‌های استاندارد که دست‌کم برای مدتی کنترل روی بازی را فراهم می‌کنند ارزشمند است. در این صفحه می‌توانید یک راهنمای گام‌به‌گام مصور برای بعضی از انواع شروع‌های امیدوارکننده به همراه نام متداول آنها را مشاهده نمایید.

علاوه‌برآن در این صفحه می‌توانید تمام توالی‌های شروع‌ها، بعضی تله‌هایی که می‌توانید تنظیم یا پرهیز کنید را به صورت انیمیشن مشاهده نمایید.

راهنمای استراتژی‌های بازی ریورسی و ریورسی معکوس – قسمت اول


منبع: www.samsoft.org.uk/reversi

برچسب ها: reversi, استراتژی بیشترین مهره, استراتژی تبخیر, استراتژی موقعیت, استراتژی‌های ریورسی, بازی, بازیهای استراتژیک, بازیهای تخته ای, بازیهای دو نفره, بازیهای رقابتی, بازیهای گروهی, ریورسی, ریورسی معکوس, قوانین بازی, مهره‌های تثبیت شده
پست قبلی راهنمای استراتژی‌های بازی ریورسی و ریورسی معکوس – قسمت اول پست بعدی آموزش حل مکعب ۲×۲ به روش مبتدی – قسمت اول

مطالب پیشنهادی

vlcsnap-2016-09-01-10h03m38s515

لیوان چینی در برنامه فرش سفید

۱۱ شهریور, ۱۳۹۵Admin
reversi&reversedreversi

راهنمای استراتژی‌های بازی ریورسی و ریورسی معکوس – قسمت اول

۴ اردیبهشت, ۱۳۹۶Admin

پاسخ دهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • Welcome Back Iran 2022
    نتایج و تصاویر مسابقات مکعب روبیک Welcome Back Iran 2022
    ۴ اسفند, ۱۴۰۰
  • 146418
    گروه‌بندی مسابقات Welcome Back Iran 2022 و اطلاعیه پیرامون تغیرات در شرایط برگزاری مسابقه
    ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰
  • 146418
    آغاز مجدد مسابقات مکعب روبیک بعد از وقفه‌ای سه ساله با مسابقه Welcome Back Iran 2022
    ۱۳ بهمن, ۱۴۰۰
  • tehran-autumn-2019
    مسابقات مکعب روبیک Tehran Autumn 2019 کنسل شد
    ۴ دی, ۱۳۹۸
  • Kite Autumn 2019
    نتایج و تصاویر مسابقات مکعب روبیک Kite Autumn 2019
    ۲۳ آذر, ۱۳۹۸

Origami dayنتایج و تصاویر مسابقات مکعب روبیک Kite Autumn 2019

نوشته‌های تازه

  • رکورد جهان در آیتم حل مکعب روبیک با چشم بسته توسط Jack Cai با زمان ۱۶.۲۲
  • آموزش روش ارتگا (PBL) برای حل مکعب ۲×۲×۲
  • محمد ولوی با مکعب روبیک در برنامه تلویزیونی عصر جدید حضور یافت
  • توضیحات راه حل ۱۷ حرکتی Harry Savage – رکورد جهان در حل مکعب روبیک با کمترین حرکات
  • انیمیشن کوتاه Scrambled (به هم ریخته) با موضوع مکعب روبیک

آخرین دیدگاه‌ها

  • ساحل در مزایای مکعب روبیک
  • آمنه در انیمیشن کوتاه Scrambled (به هم ریخته) با موضوع مکعب روبیک
  • علی در آموزش حل اسکوئر۱ – گام۱
  • امیرمحمد در مزایای مکعب روبیک
  • رضا در اریگامی اژدهای شرقی (Ryujin) – پدر اریگامی‌های اژدها

فروش ویژه

  • IMG_20160123_105055 صفر تا صد مکعب روبیک (جلد دوم) 45,000 تومان 40,000 تومان

سبد خرید

Copyright © 2018 mindiran.ir. All rights reserved.